e-Myynti käyttöehdot

Käyttöehtoja päivitetty 14.11.2024.

1. Yleistä

e-Myynti varainhankintajärjestelmän (jäljempänä ”Palvelu”) omistaa ja tarjoaa käyttöön Mainoslähde Oy (jäljempänä ”Palveluntoimittaja”) Y:2110016-6

Avaamalla ja käyttämällä Palveluntoimittajan Palvelua ja rekisteröitymällä Palvelun käyttäjäksi, Palvelun avaava tai siihen rekisteröityvä yksityinen henkilö, yritys tai yhteisö (jäljempänä ”Asiakas”) sitoutuvat noudattamaan näitä käyttöehtoja. Palvelun käyttö ei ole sallittua, mikäli Asiakas ei hyväksy näitä käyttöehtoja.

Selvyyden vuoksi todetaan, että Asiakas voi olla yksityishenkilö, jonka nimissä käyttötili on, tai yritys- tai yhteisöasiakas, jonka nimissä käyttötilin omistajaksi nimetty henkilö toimii Asiakkaan yhteyshenkilönä.

Palvelu on suunnattu seuraaville käyttäjäryhmille:

  • Opiskelijat, ohjaajat ja opettajat varainhankintaan liittyvissä kampanjoissa.
  • Yritys- ja yhteisöasiakkaat liiketoimintaa varten.

Kampanjan perustajan käyttäjätilit (ohjaaja, opettaja) ovat tarkoitettu vain 18 vuotta täyttäneille. Hyväksymällä nämä käyttöehdot käyttäjätilin perustaja vakuuttaa, että hän on vähintään 18-vuotias ja vastaa kampanjaan liitettyjen henkilöiden toiminnasta Palvelun osalta. Jos henkilö avaa tai rekisteröityy Palveluun yrityksen tai yhteisön nimissä, hänen on oltava valtuutettu sitomaan kyseinen yritys tai yhteisö näihin käyttöehtoihin.

Jos Palveluntoimittajan hyväksymä jälleenmyyjä avaa Palvelun Asiakkaan lukuun, nämä käyttöehdot sitovat suoraan kyseistä jälleenmyyjän asiakasta, ja häntä pidetään Asiakkaana.

2. Palvelun käyttäminen

Palveluntoimittaja sitoutuu tarjoamaan Palvelun ammattimaisesti. Palvelu tarjotaan kuitenkin sellaisena kuin se on, eikä Palveluntoimittaja anna takuuta Palvelun tai e-Myynti -palvelun keskeytymättömyydestä tai siitä, että Palvelu olisi aina käytettävissä, täysin turvallinen tai virheetön. Palveluntoimittaja ei myöskään takaa, että Palvelu vastaa kaikilta osin Asiakkaan tarpeita tai että kaikki mahdolliset virheet korjattaisiin.

Mahdollisista merkittävistä muutoksista Palveluun pyritään ilmoittamaan kohtuullisessa ajassa etukäteen. Ilmoitukset voidaan tehdä Palveluun liittyvällä verkkosivulla, itse Palvelussa, sähköpostitse tai uutiskirjeellä. Ilmoitusvelvollisuus ei koske teknisiä muutoksia tai päivityksiä, kuten laitteisto- tai ohjelmistopäivityksiä. Palveluntoimittajalla on myös oikeus käyttää kolmansia osapuolia Palvelun tuottamiseen.

2.2. Palvelun keskeyttäminen

Palveluntoimittajalla on oikeus keskeyttää Palvelu, jos se on tarpeellista Palvelun teknisen muutoksen, päivityksen tai yleisen tietoliikenneverkon asennus-, muutos- tai huoltotöiden vuoksi. Keskeytys voi olla tarpeen myös silloin, kun lait, asetukset, viranomaisten määräykset, ohjeet, lausunnot tai toimialan järjestöjen suositukset sitä edellyttävät.

Palveluntoimittaja pyrkii varmistamaan, että keskeytys kestää mahdollisimman lyhyen ajan ja että siitä aiheutuvat haitat minimoidaan. Palveluntoimittaja ilmoittaa keskeytyksestä etukäteen joko Palvelussa tai muulla sopivalla tavalla, mikäli se on mahdollista.

2.3. Asiakkaan aineiston käsittely

Palveluntoimittajalla on oikeus poistaa Palvelussa oleva Asiakkaan aineisto, jos Sopimus on irtisanottu tai Asiakkaan tilaama Palvelu on suljettu. Palveluntoimittaja säilyttää Asiakkaan aineiston vähintään neljätoista (14) päivää Sopimuksen päättymisestä tai siitä, kun Palvelu on suljettu, riippuen siitä, kumpi tapahtuu ensin. Tämän jälkeen Palveluntoimittajalla on oikeus joko säilyttää aineisto palvelimillaan tai tuhota se.

Jos Asiakas haluaa lunastaa aineistonsa, hänen on ilmoitettava siitä Palveluntoimittajalle viimeistään neljäntoista (14) päivän kuluessa Sopimuksen päättymisestä tai Palvelun sulkemisesta. Palveluntoimittaja sitoutuu toimittamaan Asiakkaan aineiston yleisesti käytettävässä sähköisessä muodossa tai muulla sovitulla tavalla erillistä korvausta vastaan.

2.4. Tekninen tuki

Palveluntoimittaja tarjoaa Asiakkaalle veloituksetta teknistä tukea Palvelun käyttöön sähköpostitse osoitteessa tuki@mainoslahde.fi. Palveluntoimittajalla on kuitenkin oikeus veloittaa tukipalveluistaan kulloisenkin hinnastonsa mukaisesti. Mahdollisista maksullisista palveluista ilmoitetaan Asiakkaalle aina etukäteen.

2.5. Tietoturvallisuus

Käyttäjä ei saa käyttää Palvelua suoramarkkinointiin tietoverkon välityksellä ilman vastaanottajien lupaa. Lisäksi Käyttäjä ei saa ylläpitää viruksia, matoja tai haittaohjelmia Palvelussa. Palveluntoimittajalla on oikeus estää Käyttäjän pääsy Palveluun, jos havaitaan, että Käyttäjä väärinkäyttää Palvelua, kuormittaa sitä poikkeuksellisella tavalla tai käyttää Palvelua muuhun kuin lailliseen liiketoimintaan.

3. Rekisteröityminen palveluun

Palvelun käyttö edellyttää rekisteröitymistä. Rekisteröityessään Asiakas vakuuttaa tutustuneensa näihin käyttöehtoihin. Rekisteröinnin jälkeen Palveluntoimittaja avaa Asiakkaalle pääsyn e-Myynti-järjestelmähallintaan (”Varainhankintatyökalu”) ja Palveluun. Rekisteröityminen on ilmaista eikä velvoita Asiakasta jatkamaan Palvelun käyttöä.

Rekisteröityessään Asiakas on velvollinen antamaan vaaditut rekisteröintitiedot (”Käyttäjätiedot”), jotka ovat tarpeellisia Asiakkaan tunnistamiseksi ja Palvelun käytön mahdollistamiseksi. Palveluntoimittajalla on oikeus poistaa rekisteröity Palvelu tai Käyttäjätili, jos rekisteröintitiedoissa on annettu virheellisiä tai puutteellisia tietoja. Palveluun saa liittyä vain Käyttäjätilin hallinnoija sekä kutsutut ja hyväksytyt henkilöt. Tutkimus- tai seuraamistarkoitukseen rekisteröidyt tai automaattisesti luodut tilit eivät ole sallittuja ja ne poistetaan.

Palvelussa on saatavilla eri versioita (”Palvelupaketit”), jotka on esitelty Palveluntoimittajan verkkosivuilla osoitteessa https://e-myynti.fi/hinnasto. Asiakas voi käyttää Basic-paketin koekäyttöoikeutta vain kerran. Palvelupaketin nostosta veloitetaan kertaluonteinen 150 euron palvelumaksu (alv 0 %).  

Rekisteröityessään Palveluun Asiakas liittyy Palveluntoimittajan ylläpitämään asiakasrekisteriin, jota käytetään Palvelua koskevien asiakastiedotteiden toimittamiseen.

4. Käyttäjätunnusten ja salasanojen käyttö

Yhtä käyttäjätunnusta saa käyttää ainoastaan yksi Käyttäjä. Käyttäjätunnusten jakaminen usean henkilön kesken ei ole sallittua. Yhtä Palvelupakettia kohti voidaan kuitenkin luoda useita erillisiä käyttäjätunnuksia.

Asiakas vastaa Käyttäjiensä käyttäjätunnusten ja salasanojen turvallisuudesta sekä huolehtii siitä, että Käyttäjät säilyttävät nämä tiedot huolellisesti eivätkä paljasta niitä kolmansille osapuolille. Asiakas on vastuussa kaikesta käyttäjätunnuksillaan ja salasanoillaan tapahtuneesta Palvelun käytöstä sekä mahdollisten väärinkäytösten aiheuttamista tutkinta- ja korjauskustannuksista ja muista vahingoista.

Asiakkaan on välittömästi ilmoitettava Palveluntoimittajalle, jos hän epäilee käyttäjätunnuksensa tai salasanansa joutuneen kolmannen osapuolen tietoon tai epäilee väärinkäytöstä. Asiakas on velvollinen vaihtamaan salasanan Palveluntoimittajan pyynnöstä, jos se on tarpeen tietoturvauhan vuoksi.

5. Sopimusehdot ja irtisanominen

Sopimuksen voimaantulo
Sopimus Asiakkaan ja Palveluntoimittajan välillä tulee voimaan, kun Asiakas hyväksyy nämä käyttöehdot rekisteröitymisen yhteydessä tai alkaessaan käyttää Palvelua.

Käyttöehtojen muutokset
Palveluntoimittajalla on oikeus muuttaa näitä käyttöehtoja, ja muutokset astuvat voimaan välittömästi niiden julkaisemisen jälkeen. Käyttäjä sitoutuu noudattamaan muutettuja ehtoja jatkamalla Palvelun käyttöä. Suosittelemme, että Käyttäjä tutustuu käyttöehtoihin säännöllisesti.

Palvelun muutokset
Palveluntoimittajalla on oikeus muuttaa Palvelua lainsäädännön muutoksen, viranomaisen päätöksen tai muiden erityisten syiden vuoksi, kun olosuhteet olennaisesti muuttuvat. Asiakas vastaa omalla kustannuksellaan muutoksista, jotka ovat tarpeen sen omiin tietojärjestelmiin tai toimintaan.

Irtisanominen
Palveluntoimittajalla on oikeus irtisanoa Sopimus välittömästi ilman irtisanomisaikaa, jos Asiakas ei ole maksanut laskuaan 30 päivän kuluessa eräpäivästä. Lisäksi Palveluntoimittajalla on oikeus irtisanoa tai purkaa Sopimus välittömästi ilman irtisanomisaikaa, jos Asiakas tai Käyttäjä rikkoo olennaisesti käyttöehtoja tai toimii sopimattomasti ja epäkunnioittavasti.

5.1. Sopimuksen siirtäminen

Asiakas ei saa siirtää sopimukseen perustuvia oikeuksiaan tai velvollisuuksiaan kolmannelle osapuolelle ilman Palveluntoimittajan etukäteen antamaa kirjallista suostumusta.

Palveluntoimittajalla on oikeus siirtää sopimukseen perustuvat oikeutensa ja velvollisuutensa kolmannelle osapuolelle.

5.3. Sopimuksen voimassaolo

Sopimus on voimassa toistaiseksi.

5.4. Sopimuksen päättyminen ja irtisanominen

Asiakkaan oikeus irtisanomiseen: Asiakas voi irtisanoa sopimuksen milloin tahansa ilmoittamalla siitä kirjallisesti Palveluntoimittajalle. Sopimus päättyy yhden (1) kuukauden kuluttua irtisanomiskuukauden päättymisestä. Asiakas on velvollinen maksamaan kaikki sopimukseen perustuvat maksut sopimuksen päättymiseen asti.

Palveluntoimittajan oikeus irtisanomiseen: Palveluntoimittajan irtisanoessa sopimuksen se päättyy yhden (1) kuukauden kuluttua irtisanomiskuukauden päättymisestä.

5.5. Sopimuksen purkaminen

Osapuolilla on oikeus purkaa sopimus välittömästi, jos toinen osapuoli olennaisesti rikkoo käyttöehtoja. Lisäksi Palveluntoimittajalla on oikeus purkaa sopimus välittömästi, jos Asiakas on asetettu konkurssiin, selvitystilaan tai todettu ulosmittauksessa varattomaksi.

6. Palvelun muutokset ja lopettaminen

Palveluntoimittajalla on oikeus tehdä teknisiä ja muita muutoksia Palveluun, kunhan muutokset eivät olennaisesti vaikuta sopimuksen sisältöön tai palvelukuvaukseen kokonaisuutena.

Palveluntoimittaja pyrkii ilmoittamaan Asiakkaalle etukäteen Palveluun vaikuttavista muutoksista kohtuullisessa ajassa, jos se on mahdollista. Palveluntoimittaja tekee parhaansa minimoidakseen muutoksista aiheutuvat haitat Asiakkaalle, mutta ei vastaa mahdollisista haitoista, joita muutokset voivat aiheuttaa.

Palvelua voidaan muuttaa myös lainsäädännön muutoksen, viranomaisen päätöksen tai muiden erityisten syiden vuoksi, jos olosuhteet muuttuvat olennaisesti. Jos nämä muutokset edellyttävät muutoksia Asiakkaan tietojärjestelmiin tai toimintaan, Asiakas vastaa näistä muutoksista omalla kustannuksellaan.

Palveluntoimittajalla on oikeus lopettaa Palvelun tai sen ominaisuuden tuottaminen perustellusta syystä. Tällöin Palveluntoimittaja voi irtisanoa sopimuksen ilmoittamalla siitä Asiakkaalle kohtuullisessa ajassa etukäteen.

7. Immateriaalioikeudet

Kaikki Palveluun liittyvät tai Palveluntoimittajan toiminnan yhteydessä syntyvät tekijänoikeudet sekä muut teollis- ja immateriaalioikeudet kuuluvat yksinomaan Palveluntoimittajalle. Tämä sopimus ei siirrä mitään teollis- tai immateriaalioikeuksia Asiakkaalle.

Palveluntoimittajalla ei ole oikeuksia Asiakkaan Materiaaliin, eikä se omista tekijänoikeutta tai muita immateriaalioikeuksia Asiakkaan toimittamaan sisältöön.

Asiakas vastaa siitä, että Asiakkaan Materiaali on lakien, viranomaismääräysten ja hyvien tapojen mukaista, eikä riko kolmannen osapuolen tekijän- tai muita immateriaalioikeuksia. Asiakas vastaa kaikilta osin mahdollisista kolmannen osapuolen immateriaalioikeuksiin liittyvistä vaatimuksista.

Palveluntoimittajalla ei ole velvollisuutta ennakkoon tarkastaa tai valvoa Asiakkaan Materiaalia. Palveluntoimittajalla on kuitenkin oikeus poistaa ilman ennakkoilmoitusta Asiakkaan Materiaali, joka rikkoo tätä sopimusta, lakia, viranomaismääräyksiä tai hyviä tapoja. Jos Asiakas toistuvasti lataa Palveluun tämän sopimuksen vastaista sisältöä, Palveluntoimittajalla on oikeus purkaa sopimus välittömästi

8. Tietosuojaehdot

Osapuolet sitoutuvat noudattamaan voimassa olevaa tietosuojalainsäädäntöä.

Asiakas vastaa kaikista Asiakkaan aineistoon sisältyvistä henkilötiedoista sekä e-Myynti -palvelun kautta tietoonsa saamistaan henkilötiedoista. Asiakas toimii näiden tietojen käsittelyn osalta lainsäädännön tarkoittamana rekisterinpitäjänä ja vastaa kaikista velvoitteistaan rekisterinpitäjänä.

Asiakkaan ja Käyttäjien yksityisyyteen sekä henkilötietojen suojaan sovelletaan Palvelun yhteydessä saatavilla olevaa Palveluntoimittajan tietosuojaselostetta.

Osapuolten väliset suhteet, velvollisuudet ja oikeudet liittyen tietosuojaan on määritelty tässä Tietosuojaehdot -kohdassa, joka muodostaa olennaisen ja erottamattoman osan näitä käyttöehtoja.

9. Maksut ja laskutus

Palveluntoimittaja perii Palvelusta sovitut maksut tai Palveluntoimittajan kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaiset maksut. Palveluntoimittajalla on oikeus muuttaa perittäviä maksuja, kunhan muutokset eivät olennaisesti vaikuta tämän sopimuksen sisältöön.

Maksujen muutokset ovat mahdollisia myös lainsäädännön muutosten, viranomaisen päätösten, verojen tai viranomaismaksujen muuttumisen tai muiden erityisten syiden vuoksi, jos olosuhteet muuttuvat olennaisesti.

Laskutusjakso on yksi (1) kuukausi. Palveluntoimittaja määrää laskujen eräpäivät, ja laskut toimitetaan Asiakkaan ilmoittamaan laskutusosoitteeseen. Asiakas vastaa Palveluntoimittajan saatavista riippumatta siitä, mihin laskutusosoitteeseen lasku on lähetetty.

Palvelun avausmaksu ja käyttömaksut
Palveluntoimittajalla on oikeus periä Asiakkaalta Palvelun avaamisesta kulloinkin voimassa oleva avausmaksu. Käyttömaksut laskutetaan alkaen järjestelmän perustamisesta ja tilaajan tunnuksien toimittamisesta.

Komissioveloitus
Komissiohinnoittelun tarkastelujakso on kalenterivuosi ja laskutusjakso on kalenterikuukausi. Porrastetun komission summa perustuu kalenterivuoden aikana kertyneeseen kokonaisliikevaihtoon, jonka perusteella kuukausittainen komissioprosentti määräytyy komissiotaulukon mukaisesti. Komissiohinnoittelu on porrastettu ja sidottu e-Myynnin läpi kulkevan liikevaihdon mukaan.

Palvelun liikennöinti
Jos Asiakkaan liikennekapasiteetti ylittää merkittävästi Palvelun keskimääräisen käytön, Palveluntoimittajalla on oikeus rajoittaa liikennemäärää, kunnes ongelma on ratkaistu. Tämä toimenpide on tarpeen liikennöintiongelmien hallitsemiseksi ja Palvelun sujuvan toiminnan varmistamiseksi.

 

Premium palvelu 
e-Myynti Premium -palvelu toimitetaan 12 kuukauden sopimusajalla.

Premium -paketti sisältää oletuksena NBL-M1-SMALL CPU konfiguraatiopaketin. 

Nimi: 

Konfiguraatio:

Verkon nopeus: 

Hinta:

NBL-M1-SMALL 

1 CPU, 4Gt, 150 Gt

500

 149 € /kk / 12kk

NBL-M1-MEDIUM 

2 CPU, 8Gt, 150 Gt

1000

 199 € /kk / 12kk

NBL-M1-LARGE

4 CPU, 16Gt, 150 Gt

1000

 249 € /kk / 12kk

Jos resurssien käyttö ylittää valitun paketin rajat, ylimenevä käyttö laskutetaan automaattisesti. On-Demand-resurssit veloitetaan toteutuneen käytön perusteella. Mitä suurempi palvelin on käytössä, sitä vähemmän ylimenevää käyttöä ja siihen liittyviä kustannuksia syntyy.

On-Demand -laskutus perustuu ainoastaan toteutuneeseen käyttöön ja se suoritetaan 12 kuukauden sopimuksissa tarvittaessa neljä kertaa vuodessa.

 

9.2. Maksuviivästykset ja erimielisyydet

Maksun viivästyessä Asiakas on velvollinen maksamaan Palveluntoimittajalle korkolain mukaista viivästyskorkoa ja kaikki perinnästä aiheutuneet kustannukset. Huomautukset laskusta on tehtävä eräpäivään mennessä. Laskua koskevissa erimielisyystapauksissa riidaton osa on maksettava eräpäivään mennessä.

10. Vastuut ja vastuunrajoitukset

Palvelun toimitus: Järjestelmä tarjotaan ”sellaisena kuin se on”, ilman mitään sitoumuksia. Palveluntoimittaja ei takaa, että palvelu on virheetön tai keskeytyksetön, eikä vastaa laitteiden tai ohjelmistojen yhteensopivuudesta.

Tietoturva: Vaikka Palveluntoimittaja pyrkii varmistamaan palvelun kohtuullisen tietoturvan, se ei ole vastuussa tietoturvapuutteista tai riskeistä aiheutuvista vahingoista Asiakkaalle tai Käyttäjille.

Tietojen ja sisällön oikeellisuus: Palveluntoimittaja ei vastaa järjestelmässä esitettyjen tietojen, muun aineiston tai palvelun sisällön oikeellisuudesta, täydellisyydestä tai luotettavuudesta. Se ei myöskään vastaa järjestelmän kautta saavutettavien tuotteiden tai palveluiden sisällöstä.

Asiakkaan vastuut:

  • Asiakas vastaa järjestelmän käyttöön tarvittavien laitteiden, yhteyksien ja ohjelmistojen hankinnasta sekä siitä, että ne toimivat moitteettomasti eivätkä aiheuta haittaa.
  • Asiakas huolehtii, ettei järjestelmän käyttö loukkaa muiden oikeuksia.
  • Asiakas vastaa tietoturvasta omissa ja Käyttäjien järjestelmissä sekä kaikista käyttöön liittyvistä kustannuksista. Asiakas tiedostaa, että Internet voi aiheuttaa toimivuusongelmia ja tietoturvariskejä.

Vahinkojen korvaaminen: Asiakas vastaa kaikista vahingoista, jotka johtuvat käyttöehtojen tai lain rikkomisesta.

Vastuunrajoitus:

  • Palveluntoimittaja on vastuussa vain Asiakkaalle, eikä vastaa kolmansien osapuolien laitteiden tai palveluiden ongelmista.
  • Maksullisten palveluiden osalta vastuu on rajoitettu enintään yhden kuukauden maksettua kuukausimaksua vastaavaan summaan. Maksuttomien palveluiden osalta ei ole vahingonkorvausvastuuta.
  • Vastuunrajoitukset eivät kuitenkaan rajoita Asiakkaan tai Käyttäjän oikeuksia, joita suojaa Suomen pakottava lainsäädäntö.

11. Muut ehdot

Pätemättömät ehdot: Jos jokin käyttöehtojen kohta katsotaan laittomaksi tai pätemättömäksi, se ei vaikuta muiden ehtojen voimassaoloon. Pätemätön kohta korvataan uudella ehdolla, joka parhaiten toteuttaa alkuperäisen kohdan tarkoituksen ja kaupallisen tavoitteen.

Sopimuksen siirtäminen:

  • Asiakas ei voi siirtää sopimusta kolmannelle osapuolelle ilman Palveluntoimittajan suostumusta. Jos sopimuksen siirtoa ehdotetaan, uusi omistaja hyväksyy nämä käyttöehdot, ja Palveluntoimittajan on vahvistettava siirto.
  • Asiakas on vastuussa Palvelun käytöstä ja siihen liittyvistä maksuista, kunnes siirto on vahvistettu. Laskutuskauden kesken tehtävissä siirroissa maksuja ei hyvitetä.
  • Palveluntoimittajalla on oikeus siirtää sopimus kolmannelle osapuolelle, ja tästä ilmoitetaan Asiakkaalle.

Erityisehdot: Palveluun voidaan soveltaa palvelukohtaisia erityisehtoja. Jos käyttöehtojen ja erityisehtojen välillä on ristiriitaa, palvelukohtaiset erityisehdot ovat ensisijaisia.

12. Salassapito

Salassapitovelvollisuus: Molemmat osapuolet sitoutuvat pitämään luottamuksellisina kaikki tiedot ja aineistot, jotka he ovat saaneet toisiltaan järjestelmän käytön yhteydessä. Näihin kuuluvat kaikki tiedot, jotka eivät ole julkisesti saatavilla.

Käytön rajoitukset: Asiakas sitoutuu olemaan kopioimatta tai mallintamatta järjestelmää tai sen osia niin, että siitä muodostuu vastaavanlainen järjestelmä omaan tai muuhun käyttöön.

13. Reklamaatiot

Asiakkaan on reklamoitava kirjallisesti viimeistään viiden päivän kuluessa siitä, kun hän on havainnut virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita tai viivästystapauksessa siitä, kun Palvelua koskeva sopimus on tullut voimaan.

14. Sovellettava laki ja erimielisyydet

Palveluun ja näihin Ehtoihin sovelletaan Suomen lakia, pois lukien lainvalintaa koskevat säännökset. Näihin Ehtoihin perustuvat tai näiden Ehtojen tarkoittamaan Palveluun sekä Palvelusta syntyvään sopimukseen liittyvät erimielisyydet pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti sopijapuolten välisin neuvotteluin. Mikäli tässä ei onnistuta, ratkaistaan riidat ensiasteena Kainuun käräjäoikeudessa. Kuluttaja-asiakkaalla on oikeus pyytää riitaan kuluttajariitalautakunnan ratkaisusuositusta.